1396/7/5 چهارشنبه

دانشگاه پیام نور از نگاه آمار

دانشگاه پیام نور براساس تصمیمات جلسات 94 مورخ 27/8/65 و97 مورخ 25/9/65 شورای عالی انقلاب فرهنگی عملاً‌ با پذیرش اولین گروه دانشجو در مهرماه 1367 تأسیس شداین دانشگاه پس از تأسیس، با پذیرش اولین گروه دانشجویی خود در 5 رشته تحصیلی ودر 28 مرکز باقیمانده از دانشگاه ابوریحان بیرونی ودانشگاه آزاد ایران از مهرماه سال تحصیلی 68-1367 فعالیت آموزشی خود را‌ آغاز کرد.توسعه دانشگاه وتأسیس شعب جدید از محل کمک های مردمی ومحلی وامکانات مهیاشده از سوی هیأت مؤسس انجام میشودیکی از ارکان توسعه علمی کشور گسترش آموزش است که رشد اجتماعی و شکوفایی استعدادها را به همراه دارد و زمینه‏ساز خلاقیتهای انسانی است. آموزشهای متعارف و جاری به تنهایی برای برقراری این رکن مهم کافی نیست. توجه به روشهای جدید آموزشی و اجرای برنامه‏هایی از قبیل آموزش نیمه حضوری آموزش باز و از راه دور و آموزش مجازی برای دستیابی به هدفهای توسعه بسیارضروری است.آموزش نیمه حضوری نظامی آموزشی است که، با بهره گیری از فناوری آموزشی، استفاده از کتابهای درسی خودآموز و دانشجو محوری در یادگیری، ضرورت حضور دانشجو در کلاسهای درسی را کاهش میدهد. و در واقع، در این نوع آموزش عملاٌ می توان کلاسهای تدریس را به کلاسهای مرور درس و رفع اشکال گروهی تبدیل کرد.
مزایای این نظام آموزشی عبارت است از دانشجو محوری، امکان مطالعة مستقل، پوشش فراگیر، ارائة دروس در وقت کمتر از لحاظ حضور ضروری دانشجو و، در نتیجه، کاهش هزینه ها و وابستگی کمتر به الزامات آموزشی نسبت به روشهای مرسوم، و در عین حال، اثربخشی آموزش.مهم‌ترین هدف و معنای آموزش باز کاهش موانع زمانی و مکانی و محدودیتهای مربوط به برخی مقررات نظام آموزشی متعارف است. به گونه‌ای که زمینه‏های ارائة آموزش عالی به افرادی فراهم آید که به علت دوری یا دسترسی نداشتن به مراکز آموزشی و محدودیتهای زمانی و شغلی و اقلیمی برای بهره‏مندی از آموزش متعارف امکان کمتری دارند.آموزش نیمه حضوری عبارت است از سازماندهی به فرایند یاددهی ـ یادگیری، به گونه‌ای که هر مرکز آموزشی در انتخاب و کاربرد راهکارهایی برای استفاده از یک یا چند نوع مواد آموزشی، رسانه‏ و سایر وسایل ارتباط جمعی توانا باشد.در این نوع آموزش، بهره‏گیری از فناوری‏ اطلاعات و ارتباطات
فرایند یادگیری را با مشارکت خود یادگیرندگان تسهیل‌می‌کند.ابر دانشگاه پیام نور بزرگترین شبکه آموزش عالی دولتی در کشور است که در میان دانشگاه های باز دنیا رتبه ششم و در آسیا رتبه دوم را دارد.

معرفی دانشگاه پیام نور مرکز ساری

دانشگاه پیام نور مرکز ساری در مهر ماه 1367 با 3 رشته ی دانشگاهی(ریاضی، ادبیات فارسی و علوم تربیتی)فعالیت خود را آغاز نمود .

این مرکز یکی از بزرگ ‌ترین دانشگاه های آموزش از راه دور در استان مازندران بوده که در دستیابی به رشد و توسعه  خدمات ارزشمندی به جامعه نموده است.

هم‌اکنون دانشگاه پیام نور مرکز ساری با دارا بودن مراکز نوآوری و رشد، مهارت های شغلی، مشاوره و خدمات روان شناختی و مرکز آموزش های آزاد و ضمن خدمت کارکنان و آزمایشگاه های مجهز و استاندارد، قطب الکترونیکی رشته مدیریت در کشور، کتابخانه مجهز درپنجاه رشته و گرایش تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد. تعداد اعضای هیئت‌ علمی تمام‌وقت دانشگاه در حال حاضر ۴۰ نفر می باشد. این دانشگاه از بدو تأسیس تا به امروز، حدود 15000 دانش‌آموخته به جامعه تقدیم کرده است و تعداد دانشجویان این دانشگاه در سال تحصیلی  1402 -1401حدود 3400 نفر می باشد.

چشم انداز دانشگاه

با اتکال به قدرت لایزال الهی در راستای تحقق آرمان ٌ دسترسی به آموزش عالی برای همه، در همه جا و در همه وقت ٌ با تلاش و کوشش همه ذینفعان و برنامه ریزی دقیق و شفاف دانشگاه پیام نور در افق چشم انداز، دانشگاهی است اسلامی، پیشرو، بالنده، جذاب در حد شاخص ترین دانشگاه باز در دنیای اسلام با جایگاه اول علمی و فناوری در سطح دانشگاه های باز منطقه آسیای جنوب غربی در عین ممتاز و معتبر بودن در سطح جهانی، جامع و فراگیر در گستره سرزمینی و فرا سرزمینی و منطبق با استانداردهای جهانی و ملی در تولید و اشاعه علم، آموزش و پژوهش و بهره مند از خدمات اساتید دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی برای تربیت مؤثرترین دانشجویان در عرصه های مورد نیاز کشور خصوصاٌ تربیت دانش آموختگان برای توسعه و تعالی مناطق کمتر برخوردار کشور.آموزش از راه دور، نظام آموزش نوینی برای سازمان دادن به فرآیند یادگیری ـ یاددهی است که یک مرکز آموزشی را، به منظور انتخاب و کاربرد راه کارهایی برای استفاده از یک یا چند نوع مواد آموزشی، رسانه ها و سایر وسایل ارتباط جمعی، یاری میدهد. همچنین با بکارگیری این نوع آموزش و با بهره مندی از فناوری های جدید در ارائه خدمات آموزشی از راه دور، فرآیند یادگیری با مشارکت خود یادگیرندگان سهل تر می شود.

اداره آموزش و تحصیلات تکمیلی

این دانشگاه هم اکنون با 33 رشته وگرایش علوم انسانی و 28 رشته گرایش علوم پایه و مهندسی در مقطع کارشناسی و 2رشته گرایش علوم پایه ومهندسی و 4 رشته گرایش علوم انسانی در مقطع کارشناسی ارشد با بیش از 3200 دانشجو در دو ردیف سراسری و فراگیر یکی از فعال ترین و پرجمعیت ترین دانشگاها ی پیام نور در سطح استان و کشور است.

اداره فرهنگی و دانشجویی

فعالیت های بخش فرهنگی شامل برگزاری المپیاد علمی، برگزاری مراسم مختلف به مناسبتهای ملی و مذهبی، نشستهای معرفت افزایی (سیاسی، عقیدتی و فرهنگی) و اردوهای علمی و فرعنگی و کرسی های آزاد اندیشی می باشد.

همچنین انجمن ها و کانون های فعال دانشجویی متشکل از انجمن های روانشناسی، حقوق، علوم تربیتی، مهندسی کامپیوتر، شیمی و مهندسی نفت، کارآفرینی، معماری، شهرسازی، صنایع غذایی، تربیت بدنی، کانون های فرهنگی و هنری مهدویت، هلال احمر، فیلم و تئاتر، قرآن  و عترت و بسیج دانشجویی می باشد.

فعاليت هاي بخش دانشجويي شامل اعطای وام دانشجویی (صندوق رفاه دانشجویان)، وام بانك قرض الحسنه مهر و انصار، خدمات مربوط به دانشجویان شاهد و ايثارگر، خدمات مربوط به دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی، بیمه دانشجویی می باشد.

مرکز نوآوری و رشد

مرکز نوآوری و رشد با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک علم و فناوری استان و بنیاد ملی نخبگان مازندران در راستای بستر سازی جهت پیاده سازی ایده های نو مبتنی بر دانش توسط صاحبان ایده، ایجاد زمینه مناسب برای ظهور و حمایت از خلاقیت نیروهای جوان، پذیرش نوآوران و کمک به ایجاد، پرورش و بقا فعالیت نوآورانه و هدایت آنها به سمت فعالیت های گروه و هدایت نوآوران به سمت ثبت اختراع، شرکت در مسابقات علمی و جشنواره ها و ایجاد تسهیلات برای ادامه فعالیت در قالب پذیرش در مراکز رشد در سال 1397 راه اندازی گردید.

هدف اصلی این مرکز تبدیل دانش به محصول و نهایتا حل مشکلات جامعه می باشد.

مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی

مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی از سال 1396 با همکاری سازمان بهزیستی مازندران و سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در زمینه روان شناسی، مشاوره، روانپزشکی، مددکاری، خانواده و ازدواج با کادر مجرب و متخصص افتتاح گردید و در حال فعالیت مستمر می باشد.این مرکز با هدف پیش گیری ازآسیب های روانی -اجتماعی علاوه برخدمات داخل مرکز مبادرت به جلسات آموزشی ودانش افزایی برای اساتید، کارکنان و دانشجویان نموده است.

مرکز آموزشهای آزاد و کوتاه مدت

مرکز آموزشهای آزاد و کوتاه مدت دانشگاه پيام نور مركز ساري دوره هاي آموزش آزاد و ضمن خدمت کارکنان در قالب آموزشهاي عمومي، تخصصي، كاربردي، مهارتي و تكميلي بر اساس نيازها و دوره هاي آموزشي در چهارچوب مقررات و ضوابط آموزشي دانشگاه و با بهره مندی از اساتید مجرب و اعضای هیات علمی و با استفاده از سرفصل دانشگاهي با در نظر گرفتن كاربرد آن در كسب و كار و صنعت به صورت حضوري و آنلاين  با اهداف ارتقای سطح دانش، بينش و مهارتهاي تخصصي افراد جامعه
، آشناسازي دانشپذيران با مباني علمي دوره مورد نظر
، آشنا ساختن دانشپذيران با آخرين فناوري ها و همخوان کردن معلومات آنها با شرايط و مقتضيات زمان
، رفع نيازهاي علمي و تخصصي کارکنان موسسات، سازمان ها و ادارات و آماده سازي افراد براي انجام درست و موثر وظايف شغلي به منظور بهره وري بيشتر در سطح استان برگزار می نماید.

فراگيران اين دوره ها پس از طي دوره و موفقيت در آزمون مربوطه، به اخذ گواهي پايان دوره مورد تایید وزارت علوم نائل می گردند.

مرکز آموزشهای الکترونیکی

در راستای تحقق اهداف آموزش باز و از دور، در سال 1385 دوره‌های الکترونیکی راه‌اندازی شدند. یکی از شاخصه‌های ویژه این دوره‌ها دسترسی تمامی فراگیران در هر زمان و همه جا به آموزش عالی از طریق اینترنت است. یادگیری مجازی یک روش آموزشی آکادمیک است و با الگوبرداری از تجارب مدرن جهانی آموزش از دور و به‌کارگیری تجهیزات چندرسانه‌ای سازمان‌دهی شده است. در این شیوه آموزشی، آموزش کاملا به صورت شبکه‌ای ارائه می‌گردد. در حال حاضر، دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی ارشد 93 رشته را به صورت الکترونیکی در 115 مرکز خود راه‌اندازی نموده و حدود 50000 دانشجو در این دوره‌ها نام‌نویسی نموده‌اند.

در حال حاضر، مرکز ساری در 20 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و حدود 200 عنوان درسی در مقطع کارشناسی و با دارا بودن حدود 9000 دانشجو ( 17 درصد دانشجویان الکترونیکی کل کشور ) یکی از بزرگترین مراکز الکترونیکی دانشگاه پیام نور می باشد. در این رشته‌ها آموزش به صورت الکترونیک و با استفاده از به روزترین ابزارها و روش ها انجام می‌شود و محتوای الکترونیکی برای درس‌های مختلف با استفاده از استادان مجرب دانشگاه تهیه شده است. در دوره‌های الکترونیکی، آموزش از راه دور و با کمک کامپیوتر‌و‌اتصال به سامانه مدیریت یادگیری (LMS) دانشگاه انجام می‌شود

همچنین امکان پرسش و پاسخ در کلاس (به صورت شفاهی و یا متنی) برای دانشجویان فراهم می باشد. تمام مطالب ارائه شده در هر کلاس درس ضبط شده و در پایان هر جلسه بر روی LMS  قرار می‌گیرد و دانشجویان می‌توانند در هر زمان با مراجعه به آن مطالب کلاس را مرورنمایند.

اداره فناوری اطلاعات و خدمات کتابخانه ای

مرکز فناوری اطلاعات و امور رایانه از بدو تأسيس دانشگاه تحت عنوان "اداره رسانه" فعاليت خود را آغاز نمود.

در ابتدای کار فعاليت های اين مرکز عمدتاً حفظ و بهره برداری از اطلاعات دانشگاه بود. اين بخش در حال حاضر به رسالت اصلی خود يعنی پشتيبانی نرم افزاری و سخت افزاری ، اطلاع رسانی و . . .  در دانشگاه مشغول فعالیت می باشد . مرکز ساری در حال حاضر دارای سه سایت کامپیوتری و یک سایت اینترنت با مجموع تعداد 100 دستگاه کامپیوتر و مجهز به ویدئو پروژکتور جهت سرویس دهی به دانشجویان در کلاسهای درسی و کار آزاد می باشد.

همچنین بر اساس آخرین آمار از سامانه کتابخانه دیجیتال دانشگاه تعداد منابع اطلاعاتی علمی مرکز به شرح زیرمی باشد

کل کتابهای فارسی:  مجموعا 16176 جلد

کل کتابهای غیرفارسی: 1341 جلد

سایر منابع فارسی : 27 عنوان طرح تحقیقاتی استادان

سایر منابع غیرفارسی:

پایان نامه های ثبت شده: 767 عنوان

کل کتب مرجع : 1158 جلد

 آزمایشگاه ها و کارگاه های تخصصی

اداره آزمایشگاه ها و کارگاه های عمومی و تخصصی مرکز وظیفه رسیدگی به تمامی امور آزمایشگاهی و کارگاهی رشته های مرتبط را عهده دار بوده و فعالیت های آن بخش عمده ای از واحدهای عملی-آزمایشگاهی این رشته ها را پوشش می دهد. تامین تجهیزات و مواد مصرفی آزمایشگاهی، سرویس و کالیبراسیون دستگاه های موجود، نظارت بر کارکرد کارشناسان آزمایشگاه، شبکه سازی آزمایشگاهی، تامین استانداردهای الزامی در فضاهای آزمایشگاهی و نظارت بر ایمنی و سلامت کارشناسان و دانشجویان از اهم فعالیت های این اداره می باشد. مرکز ساری با در اختیار داشتن بیش از 70 فضای آزمایشگاهی و کارگاهی در دانشکده های مختلف، خدمات تخصصی مهمی را به دانشجویان، اعضا محترم هیات علمی و مخاطبان ارائه می دهد.